kalam penulis

(-:السلام عليكم ورحمة الله...اهلا وسهلا:-)
..::saranghae::..

“Rawatilah Dirimu dengan Istighfar,dikala hamba itu diuji,baru dia rasa nikmatnya sujud “

23/04/2012

HUKUM MAKAN TUPAI

HUKUM MEMAKAN TUPAI :

Hukumnya halal, sebab tidak ada dalil yang mengharamkannya. Dalam kitab At-Tibyan Li Maa Yuhallal wa Yuharram Min Al-Hayawan Hal. 109, Imam Syihabuddin asy-Syafi’i (w.808 H) mengatakan, “Tupai, ia hukumnya halal…” (as-sanjaab, wa huwa halaal…).

Dalilnya adalah prinsip dasar hukum syariah Islam, bahawa “al-ashlu fi al-asy-yaa` al-ibaahah maa lam yarid dalil al-tahriim” (Hukum asal benda adalah mubah selama tidak ada dalil yang mengharamkan).

Imam Asy-Syaukani menjelaskan kaedah tersebut pada bahagian akhir bab tentang makanan, buruan dan sembelihan dengan mengatakan,”Berbagai ayat dan hadis yang disebut pada awal bab ini menunjukkan bahawa hukum asal benda adalah halal (al-ashlu al-hill).

Pengharaman tidak dapat ditetapkan kecuali jika ada [dalil] yang memindahkan dari hukum asalnya yang sudah diketahui…” (Imam Asy-Syaukani, Nailul Authar, Beirut : Dar Ibnu Hazm, 2000, Hal. 1688)

Dalam masalah ini iaitu hukum memakan tupai, tidak terdapat dalil yang mengharamkannya baik secara langsung mahupun tidak langsung. Kerana itu, hukumnya kembali pada hukum asal benda, iaitu mubah yakni harus memakannya.

No comments:

Post a Comment